اتفاقات نه چندان مطلوبی که بر اثر نخوردن صبحانه در بدن می افتد

تقریبا تمامی ما به خوبی به خاطر می آوریم که در دوران کودکی و زمانی که صبح ها به زحمت از خواب بلند می شدیم و هنوز در خواب و بیداری به سر می بردیم، گاهی لقمه های آشنای مادر به دهان مان نزدیک می شد.

اگرچه هنوز آنقدر بیدار نبودیم که به خوبی مزه آنچه که می خوردیم را در خاطر داشته باشیم اما همان لقمه های کوچک یا نصف لیوان شیری که می خوردیم حداقل در ساعات اولیه روز ما را سرپا نگه می داشتند.

خوردن صبحانه از مواردی است که بسیار توصیه می شود و در پس این همه اصرار و توصیه حتما نکات علمی و پژوهش های فراوانی وجود دارد.

در این نوشته برآنیم که آنچه ممکن است بر اثر نخوردن صبحانه در بدن مان اتفاق بیافتد را مورد بررسی علمی قرار داده و اخیرترین پژوهش های انجام شده در این زمینه را برای تان برشماریم. این موارد را با هم مرور می کنیم:

خطر ابتلا به بیماری های قلبی در شما افزایش پیدا می کند

مطالعات نشان داده که حدود ۳۱ میلیون نفر در آمریکا وعده صبحانه شان را نمی خوردند. برخی از آنها می خواهند میزان کالری دریافتی را کاهش دهند، برخی فرصت کافی ندارند و تعدادی هم می گویند که در آن زمان احساس گرسنگی نمی کنند.

برخلاف تصورات تمامی این افراد مطالعات نشان داده که وعده صبحانه یکی از وعده هایی است که برای داشتن سبک زندگی سلامت از اهمیت زیادی برخوردار است.

پژوهش های انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان داده که مردانی که صبحانه نمی خورند تا ۲۷ درصد بیش از گروهی که صبحانه میل می کنند به سکته قلبی یا یکی از بیماری های قلبی مبتلا می شوند. اگرچه آنها مستقیما به این نکته اشاره نکرده اند اما تحقیقات نشان داده که هرچقدر بیشتر گرسنگی را تحمل کنید، از بدن کار بیشتری می کشید و تغییرات متابولیکی بیشتری را سبب خواهید شد.

دکتر «کریستین جِی. گاستلوم» در این باره می گوید: “تغییرات هورمونی که به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می کند و نیز افزایش وزنی که در افرادی که صبحانه نمی خورند به وجود می آید می تواند به بروز بیماری های قلبی منجر شود.”

این تغییرات شریان ها را تحت تاثیر قرار داده و خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

بیشتر در معرض ابتلا به انواع دیابت قرار خواهید گرفت

اینکه خود را از خوردن اندکی صبحانه محروم کنید، می تواند قند خون تان را شدیدا مورد آسیب قرار دهد. در دیگر مطالعه انجام پذیرفته شده در دانشگاه هاروارد، زنانی که صبحانه نمی خورند تا ۲۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم قرار می گیرند.

دکتر گاستلوم در این باره می گوید: “نخوردن صبحانه می تواند مشکلاتی را در تعادل گلوگز به وجود آورده و منجر به نشانه های پیش از دیابت و یا خود این بیماری شود.”

همچنین زمانی که مدت طولانی گرسنه بمانیم در وعده بعدی با حرص و ولع بیشتری غذا خواهیم خورد که مشکلاتی را در میزان انسولین خون به وجود خواهد آورد.

ممکن است اضافه وزن پیدا کنید

احتمالا این تصور را دارید که برای لاغر شدن باید کمتر غذا بخورید. اما این هم قوانین خاص خودش را دارد. در مطالعات ترکیبی انجام پذیرفته بر رابطه خوردن صبحانه و افزایش وزن و گفته های دکتر «شنون آر. وستون» چنین می گوید: “یک نظریه وجود دارد که کسانی که صبحانه می خورند، سبک زندگی سلامت تر و اندامی ایده آل و متناسب تر دارند.”

دکتر گاستلوم هم می گوید: “تئوری دیگری می گوید افرادی که صبحانه نمی خورند، در وعده بعدی غذایی آن هم بعد از نشستن به مدت طولانی مقدار بیشتری غذا می خورند. اما متاسفانه تصور می کنند که کالری کمتری را با نخوردن صبحانه به بدن شان رسانده اند.

سوخت و ساز بدن تان روند آهسته تری پیدا می کند

زمانی که وعده غذایی ای را حذف می کنید، بدن سوختی برای سوزاندن دریافت نمی کند و دست از کار کردن به سرعت قبلی خود می کشد. دکتر گاستلوم می گوید: “بدن برای آنکه بتواند سوخت کافی برای سوزاندن داشته باشد با سرعت کمتری عمل می کند تا کالری محدودتری را بسوزاند.”

علاوه بر این در هنگام شب و زمانی که خواب بودید به طور خود به خود متابولیسم بدن کاهش پیدا کرده است. وی ادامه می دهد: “ساعات طولانی گرسنگی باعث می شود اراده بدن برای سوزاندن کالری کاهش پیدا کند.”

در مطالعه دیگری که اخیرا انجام شد نیز نشان داده شد زمانی که افراد صبحانه می خورند، در تمرین های ورزشی و در هنگام صبح کالری بیشتری می سوزانند و این امر باعث تعادل در قند خون در بقیه روز نیز می شود.

مغزتان به خوبی کار نمی کند

مطالعات نشان داده که عدم صرف صبحانه سبب پایین آمدن قند خون و پایین آمدن کارکرد شناختی افراد می شود. دکتر وستون نیز این موضوع را تایید می کند.

پژوهش های انجام شده روی دانش آموزان هم نشان داده آن گروهی که صبحانه خورده اند نتیجه بهتری را در امتحانات کسب کرده اند.

دکتر وستون بر مصرف کربوهیدرات در وعده صبحانه تاکید دارد و علت این امر را تبدیل شدن کربوهیدرات به قند می داند. این کار باعث افزایش کارکرد مغز، قوای شناختی و افزایش قدرت حافظه می شود.

بهتر است در وعده صبحانه از خوردن شیرینی پرهیز شود و به جای آن پروتئین هایی چون تخم مرغ و چربی های مفید همچون آواکادو صرف شود.

عصبانیت ناشی از گرسنگی به سراغ تان خواهد آمد

نه تنها نخوردن صبحانه باعث گرسنگی در شما خواهد شد بلکه خلق و خوی تان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. در مطالعه ای که در انگلستان انجام شد نشان داده شد، مردانی که صبحانه میل می کنند در مقایسه با آنهایی که صبحانه نمی خورند، در هنگام آزمون وضعیت روحی بهتری دارند.

نخوردن صبحانه و افت قند خون می تواند سبب تحریک پذیری افراد شود. دکتر وستون به نقش هورمون هایی چون «سروتونین» و «دوماپین» نیز اشاره می کند که در ایجاد ثبات در وضیت روحی افراد تاثیر دارند. میان مصرف مواد غذایی و تعادل این دو هورمون نیز ارتباط وجود دارد.

انرژی تان در طول روز کاهش پیدا می کند

یکی دیگر از علت هایی که باعث افزایش وزن می شود، خستگی و از دست دادن انرژی حاصل از نخوردن غذاست که خود سبب کاهش فعالیت بدنی و سستی در افراد می شود. در چنین مواقعی یا علاقه ای به انجام فعالیت بدنی ندارید و یا اینکه در وسط انجام تمرین های ورزشی خسته خواهید شد.

بر اساس یافته های بدست آمده از دانشگاه «ویسکونتین»، صبحانه خصوصا زمانی که حاوی فیبر و پروتئین باشد می تواند ۲۵ درصد از انرژی شما در طول روز را تامین کند.

ولع غذا خوردن در شما افزایش می یابد 

وستون بر این باور است که اگر در وعده صبحانه، چیزی در حدود ۲۰ گرم پروتئین وجود داشته باشد، می تواند مواد مغذی لازم برای بقیه روز را تامین کند. وی اشاره می کند که مصرف پروتئین می تواند در افراد احساس سیری بیشتری به وجود آورد.

افرادی که در وعده صبحانه پروتئین بیشتری مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که کربوهیدرات فراوان را در وعده صبحانه خود می گنجانند، کالری کمتری در طول روز مصرف می کنند.

درواقع زمانی که ما احساس گرسنگی فراوان می کنیم، گزینه های نادرست تری را برای سیر کردن خود بر می گزینیم بنابراین با خوردن وعده صبحانه این ولع را از خود دور کرده و در طول روز هم با تعادل بیشتری غذا می خوریم.

اما اگر واقعا و در هنگام صبح احساس گرسنگی نمی کنید به ندای بدن خود گوش دهید. دراین صورت تنها با خوردن اندکی میوه یا کره محتوی آجیل و ماست بدون شکر اندکی به خود انرژی رسانی کنید.